דיסרפשן – חדשנות משבשת ופוטנציאל הרווח לצידה

Disruption (בתרגום מילולי לעברית – “הפרעה” או “שיבוש”) במובנה בתחום הכלכלי, היא מצב בו מוצר מהפכני, תהליך ייצור חדשני או התפתחות דומה אחרת יוצרים שינוי משמעותי בכללי המשחק המוכרים בשוק מסוים. דיסרפשן היוצר זעזוע שיש לו משמעויות כלכליות מכונה בעברית “חדשנות משבשת” ומעניין לבדוק כיצד מאורעות מעין אלה גורמות לחברות מסוימות לפרוח ולאחרות (בדרך כלל ותיקות ומבוססות) לדעוך עד כדי היעלמות מוחלטת מן הזירה.

דוגמאות מהעבר ומההווה

על מנת להבין טוב יותר את האופן בו דיסרפשין משנה את חוקי המשחק ניתן לבחון את שהתרחש בתעשיית הרכב האמריקנית בשנות השבעים של המאה הקודמת. עד שנת 1960 חברות הרכב האמריקניות התחרו ביניהן לפי כלל אצבע שקבע שמכוניות גדולות, כבדות, מפנקות ובעלות מנוע חזק הן המוצר המנצח. במקביל, ביפן שקדו מהנדסים על פיתוח מנועים קטנים ומכוניות יעילות שהקהל האמריקני לא היה מעוניין בהם. בשנת 1973 פרץ משבר נפט עולמי, אמריקנים רבים החלו להעדיף מכוניות קטנות, חברות הרכב האמריקניות נותרו חסרות מענה מול המתחרות היפניות, ענף ייצור הרכב האמריקני כולו צלל, כמה חברות פשטו רגל.
בשנת 2007 נוקיה הייתה יצרנית הטלפונים הניידים הגדולה בעולם, מובילה בפער עצום מול מתחרותיה. ב-29 ביוני 2007 הושק האייפון 1, במהלך 2011 אפל עקפה את נוקיה ומכרה יותר טלפונים חכמים ממנה. בהמשך, נוקיה הגיע לסף פשיטת רגל ונחלצה מן המשבר בקושי (תוך סגירת מפעלי ענק ופיטורים המוניים).
דוגמאות נוספות לדיסרפשין הן חברת קודאק והמצלמה הדיגיטלית, אובר וחברות תחבורה ציבורית בארצות שונות ברחבי העולם, פלטפורמת Air BnB שזעזעה את שוק המלונות ועוד.

הליך הרסני מחד ומאיץ התפתחות מאידך

דיסרפשין הוא הליך הרסני עבור חברות שלא השכילו לצפות השלכות של שינוי משמעותי כזה או אחר בתחום עיסוקן. מצד שני דיסרפשן מהווה הזדמנות להתפתחות מהירה של חברות היודעות להסתגל היטב למציאות החדשה, גם אם לא הן עצמן אחראיות לחידושים הטכנולוגיים שגרמו לשיבוש.
חשוב לזכור שחדשנות משבשת היא חלק בלתי נפרד מעולמנו. מכיוון שאנו חיים בעידן בו התפתחות טכנולוגית מתרחשת בקצב מסחרר, אירועי דיסרפשין, בסדר גודל כזה או אחר, הם עניין שבשגרה. משקיעים היודעים לזהות דיסרפשין ממשמש ובא יכולים לנסות להעריך מי מן השחקנים הרלוונטיים ירוויח מן השיבוש ומי עתידים להפסיד ממנו. מרגע שניתן לחזות מראש תמורות משמעותיות כאלה ביחסי הכוחות בשוק קל מאוד לבסס אסטרטגיה לביצוע השקעות שיניבו תשואה נאה.

מאמרים נוספים

נגישות